Muzische groei


Hier beschrijf ik graag de opdracht i.v.m. muzische groei. We kregen een doelenlijst, waarin we doelen moeten aanduiden als (gedeeltelijk) bereikt, maar ook doelen waar we dit semester hard aan willen werken.
 
Het eerste wat me opviel toen ik de doelenlijst in mijn handen kreeg was, wat heb ik nog veel werk met alle doelen! Ik ben dan ook tot het besef gekomen dat ik mezelf steeds meer en opnieuw moet ontwikkelen op alle vlakken.
Ik beschrijf hieronder doelen waaraan ik reeds heb gewerkt, maar omdat ik geloof in LevensLang Leren, neem ik meteen ook deze doelen om verder aan te werken. Ik besef namelijk heel goed dat je leerproces nooit mag stil vallen, en dat je dus altijd kan en moet bijleren. Vandaar deze keuze.  

1. Openstaan voor het muzische en al onze zintuigen gebruiken om muzische ervaringen nog intenser te beleven.

Ik vond het zeer moeilijk kiezen tussen de doelen en ben dan maar bovenaan begonnen: openstaan voor het muzische en al onze zintuigen gebruiken om muzische ervaringen nog intenser te beleven. Ik maakte al een heuse groei door, mede door de muzolessen op school en stage-ervaringen in verschillende leerjaren. Ik leerde mezelf los te laten en te genieten van bewegingen en muziek op het moment zelf, ik leerde omgaan met verschillende media en integreerde alles in een vertelnamiddag voor kinderen. Dat vond ik super om te doen, de resultaten waren ook zeer bevredigend. Ik leerde nieuwe beeldtechnieken, maar ook en vooral dat knutselen op zich niet voldoende is. Muzisch bezig zijn gaan even goed om het proces, dan om het resultaat.

Daarnaast heb ik door mijn vooropleiding ‘orthopedagogiek’ een extra rugzakje om ideeën uit te plukken. Wat ik hier vooral uit meeneem zijn de inspriratiemomenten. Ik hoop mijn gezichtsveld nog steeds te verbreden gedurende de verschillende workhops die ik dit semester zal doen.

Maar ik zou maar flauw bezig zijn als dit de enige manier is om een bredere blik te krijgen op de wereld. Ik hoop dit ook te bereiken door mezelf steeds uit te dagen en meerder culturen, tradities te ontdekken als in interactie treden met anderen. Als ik zo te werk ga en steeds opensta voor verscheidene invalshoeken, ben ik ervan overtuigd dat ik kan blijven groeien op muzisch vlak. Echter zal het voor mij ook belangrijk zijn om stil te staan bij wat dit alles met mij doet.
 
-       Wat maakt een reactie bij me los?
-       Wat doet het op dat moment met mij?
-       Hoe kijk ik er achteraf op terug?
-       Hoe wil ik naar dat gevoel opnieuw toe werken?
-       Hoe stel ik mezelf open voor nieuwe ervaringen? Bewust en onbewust?
-       Hoe hou ik deze ervaringen voor mezelf bij?

Deze blog maakt dat voor mij een deel mogelijk omdat we hier sowieso onze ervaringen mogen delen met het grote publiek.

2. Vakspecifieke werkvormen op een geïntegreerde wijze toepassen.
Een tweede doel waarrond ik wil werken gaat om het geïntegreerd toepassen van vakspecifieke werkvormen. Hoewel het me ondertussen goed lukt om muzolessen voor te bereiden, moet ik heel hard moet nadenken over wat ik in welke fase zal aanbieden. De muzolessen in de klas zijn altijd fijn, we hebben al onderwaterschilderijen gemaakt, maar ook een sinterklaastoneel in elkaar gestoken, met muziekinstrumenten gespeeld, etc.
Het resultaat van de muzolessen is steeds goed, maar het proces is me soms nog wat te vaag, daarom wil ik graag werken aan die vakspecifieke werkvormen. En wil ik ook proberen om dingen van mijn workshops mee te nemen naar de muzolessen.

Tijdens mijn stages wil ik nieuwe en uitdagende activiteiten voor de lln opstellen. Ik merk voor mezelf dat ik snel tevreden ben met mijn onderwerp en wat ik zal doen, maar ik sta te weinig stil bij het muzisch zijn van de lln. Dat doel verlies ik uit het oog als ik een lied aanleer, of een gedicht. Op dat moment draait het te veel om het gedicht.

Ik wil hier echt wel over nadenken tijdens het maken van voorbereidingen en het uitwerken van de lessen. Ik wil ook absoluut proberen om alle vormen van muzo aan bod te laten komen tijdens mijn stages.
Ik ga na bij ieder lesonderwerp welke muzische werkvorm ik kan gebruiken om de verwerking te ondersteunen. Ik wil er ook zeker op letten dat mijn sfeerschepping en afronding van de les muzisch gebeurt.

3. Op een actieve manier participeren aan het culturele leven.
Ik ben iemand die naar een voorstelling gaat kijken en dan denkt dat ze cultureel bezig is. In vele opzichten is dat nog steeds beter dan niet naar voorstellingen gaan kijken. Maar ik ben me er van bewust dat ik enkel naar stukken ga die ik ken, waarvan ik weet dat er geen moeilijke thema's aan te pas komen etc. Een museum bezoeken lukt me amper, enkel op vakantie.En hoewel ik dat steeds verrijkend vind, doe ik er te weinig mee als inspiratie voor het leven en mijn muzolessen op school. Dat vind ik jammer.

De opdracht vanuit Muzische school, waarbinnen we verschillende workshops moeten volgen, past volledig in dit straatje. Ik wil er werk van maken om op verschillende muzische vlakken een workshop te volgen. Daarom heb ik bewust gekozen voor volgende workshops.
- workshop poëzie (3x 2,5u)
- workshop hedendaagse dans (3x 2u)
- workshop bloemschikken (1x 2,5u)
- workshop werken met fimo (1x 2u)
- workshop juweeltjes maken. (1x 2u)

Verder heb ik me ook voorgenomen om minstens 2 musea te bezoeken dit semester en naar voorstellingen te gaan kijken van groepen/gezelschappen die ik nog niet ken. Verslagen hiervan kan u vinden binnen 'Cultuur in de kijker'.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten