Muzische stage

Mijn eerste stage dit jaar was in het eerste leerjaar. Ik vond het zeer moeilijk om me in te leven in een kindje van 6 jaar en wat zij leuk vinden.

De muzolessen gingen dan ook niet vanzelf, van de leerkracht kreeg ik de opmerking dat het niet alleen gaat om liedjes of versjes aanleren, maar dat de kinderen ook moeten genieten van het muzisch bezig zijn. En dat kwam te weinig naar voor in mijn lesvoorbereidingen.
Het thema was minder een probleem, de kinderen werden in de klas helemaal ondergedompeld in de herfstsfeer en onze muzo-onderwerpen waren ook hier aan gelinkt.

Echter zonder de lessen veel aan te passen, geloof ik dat ik de leerlingen zeker muzisch bezig gehouden heb.
Ik heb hen het liedje - Ploem de Pluimstaart - aangeleerd, waarbij de kinderen zelf de bewegingen voor bij het lied mochten verzinnen. Heel fijn om de kinderen zo enthousiast te zien, om de kinderen zo actief bezig te zien ook, terwijl ze aan het klimmen waren in bomen, of blaadjes aan het rapen waren.

Daarnaast heb ik de kinderen ook een gedicht aangeleerd: Blaadjes - door Luc Depondt. Ook hier werden de bewegingen die de kinderen maakten bij het gedicht (ditmaal door mij gegeven) het leukste aan het hele lesje. Wanneer op het einde van de les, de kinderen naar voor mochten komen om voor te dragen, had ik heel veel gemotiveerde kandidaten.

De langste muzoles die ik gegeven heb, was een beeldles. Ik wilde de kinderen herfstdieren laten maken uit klei. Ik heb hen eerst een gedicht voorgelezen over een varken in het bos. Maar er lopen normaal geen varkens in het bos, zei ik, waarna ik de kinderen vroeg welke dieren dan wel in het bos liepen.
Via foto's bood ik de kinderen visueel ook herfstdieren aan, ik toonde hen hoe ze verschillende stukjes klei aan elkaar kunnen vastmaken en liet iedereen dan aan de slag gaan. Er zijn heel verrassende en heel mooie beeldjes gemaakt door de kinderen. Ik was een tevreden juf, Iedereen kon op het einde van de les vertellen wat ze gemaakt hadden.

 

Ik kwam pas terug op mijn stageschool de laatste weken voor de kerstvakantie. Hoewel ik heel veel in de klassen heb geholpen, kwam het muzisch zijn pas aan bod bij het inkleden van de peuterklas! De laatste week voor de vakantie was er een instuif voorzien voor de peuterklas, echter kon die klas dringend wat extra kleur gebruiken! Ik heb dus een dagje mijn fantasie uitgewerkt op Nijntje en alle kleuren van de regenboog, met een kleurrijk resultaat.

 Het grootste project was mijn muzocarrousel met het derde leerjaar. Ik heb besloten om rond kerst te werken. Hoe kan je anders de laatste weken voor de kerstvakantie?
3 workshops werden voorzien, 2 klassen zouden meedoen en we hadden slechts 105 minuten!
We wilden graag in de namiddag onze carrousel houden, maar er was blijkbaar nog niveaulezen voorzien, dus moesten we 25 minuten van onze tijd afgeven. Heel jammer, want de consensus bij de leerkrachten was dan ook dat we ons heel erg moesten haasten en dat we het beter op een ander moment gedaan hadden. Er was echter geen ander moment meer mogelijk.

Praktisch gezien hebben we 3 workshops van 25minuten, nog 10 minuten voor de startuitleg en 10 minuten om uit te lopen.
De verdeling van de groepen gebeurde via een kaartje rond hun nek. Het is een soort dominokaartje met 3 stukjes. In die volgorde zouden de kinderen de workshops volgen.
De workshops zijn ontstaan uit mijn eigen workshops.


De eerste workshop is gebaseerd op mijn fimoworkshop met juweeltjes. We hebben met de klas een kerstbal gemaakt van fimo. De lln kregen een bal van piepschuim met een haakje die ze moesten bekleden met fimo. Hier was een stappenplan voorzien voor de juf, de lln moesten haar instructies volgen.
- 3 reepjes fimo kiezen en kneden.
- tot een bolletje rollen en schijfjes ervan snijden.
- de schijfjes platdrukken en plakken op de bal
- zorg ervoor dat je geen luchtgaatjes meer hebt
- Daarna bakt de LK ze af op 110° gedurende 30 minuten.

Wij hebben na 4u nog een strik aangebracht met een lint om de ballen in de kerstboom te kunnen hangen.
De leerlingen moesten hard doorwerken, maar op het einde van de dag had iedereen een bal.

 
De tweede workshop is bewegingsexpressie. Deze workshop is ontstaan vanuit mijn actieve workshop Hedendaagse dans en vooral ook de lessen bewegingsexpressie op school.
De lln krijgen onderstaand filmpje te zien, waarna ze een beweging moeten kopiëren uit het filmpje. Dat kan gaan van bewegen zoals de soldaatjes of zoals de elfjes een bepaald speelgoed maken. Ze moeten dit individueel doen.
De tweede opdracht bestaat er uit om zelf een nieuwe beweging te maken die zou passen bij de kerstman, zijn elfjes, de speelgoedfabriek enz. Dit vonden de lln moeilijker, maar ze hadden dit nodig als basis voor de derde opdracht. De lln mogen in groepjes van 3 nu een langer stukje maken. Ze mogen hiervoor bewegingen uit het filmpje gebruiken, maar ook hun eigen bewegingen.
Ze krijgen hiervoor een aantal minuten de tijd, waarna we alle groepjes aan bod laten komen en kort bespreken.  Er zijn echt fijne en originele dingen naar voor gekomen.
 
 
Bij de derde workshop moeten de lln elfjes schrijven ivm Kerstmis (deze workshop is ontstaan vanuit de mijn poëzieworkshop waar ik zeer veel plezier aan heb beleefd.) De kinderen kregen een werkblaadje met daarop de uitleg van een elfje, ze kregen boeken, tijdschriften om in te kijken en inspiratie op te doen, waarna ze zelf aan de slag moesten gaan met het schrijven. Hier zijn echt fijne resultaten uitgekomen. De geschreven elfjes mochten ze dan op een kaartje schrijven en dit versieren.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten