zondag 15 december 2013

Bloemschikken

Vrijdagavond ben ik samen met 2 zussen, een schoonzus en een nichtje gaan bloemschikken. Ik was verwittigd dat men graag stipt begon, dus we hebben ervoor gezorgd dat we zeker op tijd waren. En inderdaad, stipt half 8 begon de les. Er waren behoorlijk wat vrouwen, maar weinig jonge mensen. Ik was al blij dat ik zoveel volk opgetrommeld had om met me mee te gaan.

We begonnen met de standaard waar we de oasis op moesten steken. De oasis was in guirlandevorm en gemakkelijk werkbaar voor een langwerpig stuk. Ook moesten er 2 stokjes onderaan het stukje bevestigd worden voor steun.
We hebben de pipetjes voor de bloemen in raffia gewikkeld door er dubbelzijdige plakband op te kleven, zo blijft de raffia ook beter zitten, een paar keer los errond, daarna van onder naar boven, netjes naast elkaar. Bovenaan vastzetten met ijzerdraad, zodat de raffia niet loskomt, maar ook om een ankerpunt te hebben in het stuk. Zo blijft het zitten. We leggen ze even opzij.

Daarna moest het mos er bovenop. Dit vond ik lastiger werk omdat de vorm van je mos niet altijd meewerkt, je moet dat dan vastrollen met ijzerdraad en daar merkte ik weer dat ik soms 2 linkse handen heb. Nakijken en 'bijplakken' zodat de oasis niet meer te zien is.
De kaarshouders erop en het begint op iets te lijken.

We mochten naar voor komen en kleine kerstballetjes kiezen, ik koos voor glanzend donkergoud en matgoud. Deze hebben een verschillende grootte, wat me wel mooi lijkt. Ook krijgen we dennenappeltjes die geverfd zijn in een goudtint. We konden ook kleine pepertjes toevoegen, maar dat heb ik niet gedaan. Voor mij zou het dan te kitscherig zijn en dat wil ik niet. Daarna mochten we met het lijmpistool aan de slag, de 'leerkracht' had houten sterretjes en kerstboompjes enz. mee om erbij te plakken. Het was schors van een zilverberk en dus grijs... Maar dat was een kleur die ik niet wou gebruiken. Ik heb ze dan omgedraaid en de achterkant als voorkant gebruikt. Veel mooier!

Er waren 3 lijmpistolen en ik samen met mijn zussen en nichtje heb dat gekozen waar de 'leerkracht' niet bijstond. Overal waar ze nog ruimte zag, kleefde ze dingen bij en dat wou ik helemaal niet. Maar dat wou ook zeggen dat het rijtje niet schoof. Ook door ons vele gebabbel waren we bij de laatste om te vertrekken. Want niet alleen begint het stipt, het eindigt ook stipt! Dat is in principe iets goed, maar het was vreemd om te kijken hoe alles ineens leegliep.

Uiteindelijk ben ik zeer tevreden van mijn kerststukje. Ik heb een aantal andere dingen gezien van vrouwen, waarvan ik dacht, ai nee... Dat ziet er niet uit, maar dat van mij mag wel gezien worden. (En dat van mijn zussen en nichtje ook natuurlijk!)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten