dinsdag 24 december 2013

Muzocarrousel

Eindelijk was het zover! Mijn muzocarrousel met het derde leerjaar. Ik heb besloten om rond kerst te werken. Hoe kan je anders deze tijd van het jaar?
3 workshops werden voorzien, 2 klassen zouden meedoen en we hadden slechts 105 minuten!
We wilden graag in de namiddag onze carrousel houden, maar er was blijkbaar nog niveaulezen voorzien, dus moesten we 25 minuten van onze tijd afgeven. Heel jammer, want de consensus bij de leerkrachten was dan ook dat we ons heel erg moesten haasten en dat we het beter op een ander moment gedaan hadden. Er was echter geen ander moment meer mogelijk.

De verdeling van de groepen gebeurde via een kaartje rond hun nek. Het is een soort dominokaartje met 3 stukjes. In die volgorde zouden de kinderen de workshops volgen.
De workshops zijn ontstaan uit mijn eigen workshops.


De eerste workshop is gebaseerd op mijn fimoworkshop met juweeltjes. We hebben met de klas een kerstbal gemaakt van fimo. De lln kregen een bal van piepschuim met een haakje die ze moesten bekleden met fimo. Hier was een stappenplan voorzien voor de juf, de lln moesten haar instructies volgen.
- 3 reepjes fimo kiezen en kneden.
- tot een bolletje rollen en schijfjes ervan snijden.
- de schijfjes platdrukken en plakken op de bal
- zorg ervoor dat je geen luchtgaatjes meer hebt
- Daarna bakt de LK ze af op 110° gedurende 30 minuten.

Wij hebben na 4u nog een strik aangebracht met een lint om de ballen in de kerstboom te kunnen hangen.
De leerlingen moesten hard doorwerken, maar op het einde van de dag had iedereen een bal.

 
De tweede workshop is bewegingsexpressie. Deze workshop is ontstaan vanuit mijn actieve workshop Hedendaagse dans en vooral ook de lessen bewegingsexpressie op school.
De lln krijgen onderstaand filmpje te zien, waarna ze een beweging moeten kopiëren uit het filmpje. Dat kan gaan van bewegen zoals de soldaatjes of zoals de elfjes een bepaald speelgoed maken. Ze moeten dit individueel doen.
De tweede opdracht bestaat er uit om zelf een nieuwe beweging te maken die zou passen bij de kerstman, zijn elfjes, de speelgoedfabriek enz. Dit vonden de lln moeilijker, maar ze hadden dit nodig als basis voor de derde opdracht. De lln mogen in groepjes van 3 nu een langer stukje maken. Ze mogen hiervoor bewegingen uit het filmpje gebruiken, maar ook hun eigen bewegingen.
Ze krijgen hiervoor een aantal minuten de tijd, waarna we alle groepjes aan bod laten komen en kort bespreken.  Er zijn echt fijne en originele dingen naar voor gekomen.
 
 
 
Bij de derde workshop moeten de lln elfjes schrijven i.v.m. Kerstmis (deze workshop is ontstaan vanuit de mijn poëzieworkshop waar ik zeer veel plezier aan heb beleefd.) De kinderen kregen een werkblaadje met daarop de uitleg van een elfje, ze kregen boeken, tijdschriften om in te kijken en inspiratie op te doen, waarna ze zelf aan de slag moesten gaan met het schrijven. Hier zijn echt fijne resultaten uitgekomen. De geschreven elfjes mochten ze dan op een kaartje schrijven en dit versieren.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten