zondag 8 december 2013

Gevraagd: deftige kuisvrouw

Op zaterdagavond 7 december ben ik in Lebbeke naar een toneelvoorstelling gaan kijken. Een vriendin van mij is voorzitster geworden van de toneelkring en ik had beloofd te komen kijken. Meteen mooi meegepakt dat ik ook voorstellingen moet bekijken voor de module.

Het stuk in grote lijnen:
Vader en zoon zijn werkloos na jaren te werken als chauffeur en lasser. Ze gaan naar de RVA en horen daar dat er enkel kuisvrouwen nodig zijn. Vader en zoon besluiten dan maar moeder en dochter te worden en zich opnieuw aan te melden bij de RVA.
Ondertussen komt er een mevrouw toe op de RVA die net 20 miljoen gewonnen heeft en vanaf nu dus een kuisvrouw wil. De mannen/vrouwen worden aangenomen.
Zoals vaak als iemand geld wint, komen ook hier familieleden tevoorschijn waar je al jarenlang mee in ruzie ligt, die met je geld willen gaan lopen. Een heleboel personages verschijnen op en gaan weer van toneel.
Het gaat er helemaal over als vader/moeder en zoon/dochter verliefd worden op de vrouw des huizes en haar dochter.
Zoals in elk blijspel komen nog de nodige misverstanden aan bod, worden de kuisvrouwen weer gewoon mannen en komt alles tot een goed einde.


Het stuk was pas enkele minuten bezig toen ik dacht. Oh jee, waar ben ik terecht gekomen?
Het stuk was helemaal gedateerd. Toegegeven het is ook al een oud stuk, van in de jaren 60 als ik mijn vriendin mag geloven. Maar dan nog! Je hoeft het helemaal niet gedateerd te spelen...

- Mensen zoeken niet meer naar werk bij RVA, maar eerder de VDAB
- Je belt niet zomaar naar de minister van arbeid (een HIJ trouwens, terwijl dat tegenwoordig een vrouw is)
- We hebben al heel lang geen Belgische Franken meer, maar euro's
- De Afrikaanse loterij? Heel goed up te daten tot Euromillions of zo...

Een heleboel kleine details konden er voor zorgen dat het stuk zich afspeelde in 2013. Helaas werden deze niet toegepast.
Als dan nog wat geschrapt kon worden in de tekst was het helemaal in orde, want het duurde een beetje te lang voor mij. Maar misschien kwam dat door de context van het stuk?

Dat terzijde gelaten mag ik hier oprecht schrijven dat ik ook gegierd heb van het lachen. Het was op zich een prima voorstelling, met veel grappige momenten, versprekingen enzovoort die het stuk draaiende houden. Chapeau voor de 2 mannen die zich al kuisvrouw verkleed hebben, zij hebben dat schitterend gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten