donderdag 21 november 2013

Brussels by day, Brussels by night

Zondag ben ik een dagje naar Brussel gegaan. Eerst wat dwalen door de straten, op zoek naar stripmuren en andere bezienswaardigheden. Brussel heeft veel meer facetten dan ik als Brussel-leek dacht. Waarvoor een exploratieopdracht in Brussel al niet goed is.

Om ten volle van Brussel te genieten, heb ik ook een aantal musea meegepikt. Ik heb het MIM bezocht en genoten van alle muziekinstrumenten die ik nog nooit gezien had, Ergens in een hoekje heb ik zelf een miniatuurorkest ontdekt. Moest ik hier ooit met kinderen komen, zou de uitdaging zijn om dat orkest te zoeken en te tellen hoeveel 'mannekes' het telt.
Het is zeer interessant om een atelier te bekijken, hoe de instrumenten vroeger gemaakt werden, de slimme trucjes die werden toegepast, enz. Even bijzonder zijn de instrumenten die reeds honderden jaren oud zijn. Violen, altviolen, basviolen, tenorviolen, viola's, en nog een paar waarschijnlijk. Ik wist niet dat er zoveel verschillende violen waren. En dan geef ik enkel het voorbeeld van de violen. Er zijn heel veel verschillende instrumenten te vinden.
Een andere verdieping gaat over instrumenten uit verschillende landen. Ook daar viel ik van de ene verbazing in de andere. Nooit had ik gedacht dat de instrumenten die Afrikanen maken, een even mooi geluid zouden maken, of er minstens even sierlijk zouden uitzien.
De headset is een fijne toevoeging. Telkens je voorbij een aantal instrumenten loopt, speelt de headphone een muziekstuk van een onbekend instrument.
Echt heel knap. Er is ook een actieve rondleiding voor kindergroepen, er zijn workshops in het atelier enz. Ook voor kinderen kan het zeer interessant zijn.

Daarnaast is het gebouw al bijzonder op zich! Het 'old-england' gebouw is met alle hoekjes en kantjes een geweldig gebouw. Ook is het absoluut de moeite om alle verdiepingen te stijgen en boven in het restaurant te gluren naar de Brusselse binnenstad.
 
Daarna zijn we het hoekje omgegaan naar de Coudenberg. Ook dit is een museum, maar in plaats van omhoog, moeten we deze keer naar beneden. We gaan naar het voormalige paleis van Brussel, de Isabellastraat, de omkadering van de oude kapel, hele kamers die opgevuld zijn met puin, waar daarna gewoon boven is gebouwd. Heel bizar, en knap tegelijkertijd. Een groot wonder ontdekt onder de stad Brussel. Ook hier kan je met leerlingen rondlopen. Daar waar het MIM vooral focust op muziek en geschiedenis, kan je hier terug naar techniek en geschiedenis, archeologie, enzovoort.

Tot op heden zijn enkel fundamenten en kelders overgebleven. Het is de belangrijkste archeologische site van Brussel. Op de plaats waar vroeger de kapel stond, staat nu het "BIP" (Brussel Info Plaats). Via het BELvue Museum, een museum over de geschiedenis van België, kan men afdalen om een bezoek te brengen aan deze onderaardse ruimtes. Die bestaan uit kelders van het paleis (woongedeelte, vroegere kapel en Aula Magna), een deel van de Isabellastraat en de overblijfselen van het Hof van Hoogstraeten. In het Hof van Hoogstraeten kan men nu een selectie archeologische voorwerpen bezichtigen die in de loop van de verschillende opgravingswerken op de Coudenbergsite werden ontdekt.
 
 
De avond heb ik afgesloten met een Club 69 concert van The National, ik was al onder de indruk van de groep, maar minstens evenzeer van de locatie waar het doorging. Binnenin de Sint-Hubertusgalerij is een klein theater. Het Vaudeville. Wauw! Het deed me helemaal terugdenken aan de grote Opera uit Parijs, ook daar genoot ik van alle kantjes, sierlijke afwerkingen, lambrisering, kroonluchter.

Beelden van club 69 en dus ook het Vaudeville theater vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten