maandag 11 november 2013

GrandiOZo!

Afgelopen weekend ben ik naar de Musical GrandiOZo! gaan kijken. Hoewel ikzelf in Sint-Niklaas woon en het Belcantogezelschap een gekende groep is, was ik nog nooit naar een van hun voorstellingen gaan kijken.
Het feit dat er mensen meewerken aan de productie die ik ken, is ook voor mij een extra motivatie.

Het stuk was een bewerking van 'De tovenaar van Oz. Een zeer gekend en klassiek verhaal. Echter schoot er van het originele verhaal niet veel meer over. Dat vond ik wel jammer. Het zat zeker goed in elkaar, maar ik had graag wat meer Oz in GrandiOZo gezien. Je kan als toeschouwer echter niet de beslissingen van de regisseur nemen.

Het verhaal gaat als volgt:
Op de Kansas City High School maakt iedereen zich op voor de jaarlijkse Prom. Dorothy Smith - 'Dee' voor de vrienden, populair maar bovenal onuitstaanbaar - dingt op een meedogenloze manier naar het kroontje van de Prom Queen.
Drie goddelijke creaturen, de Schikmadammen, krijgen van hogerhand de opdracht om Dee een lesje te leren. Eentje dat ze niet snel zal vergeten en dat haar doet inzien dat ze verkeerd bezig is. Door een storm belandt Dee in GrandiOZo!, waar ze door haar val één van de drie heksen verplettert. Op aanraden van de schooljuf en beschermd door de zilveren schoenen van de vermorzelde heks gaat ze op zoek naar de Tovenaar die haar de weg naar huis zal tonen.
Op haar tocht ontmoet ze een Vogelschrik zonder verstand, een Blikken Man zonder hart en bevrijdt ze met het tweetal nog een Laffe Leeuw uit het circus. Met tegenzin neemt ze de drie mee op sleeptouw naar de Tovenaar, op de hielen gezeten door de Heks van het Westen, die de dood van haar zus wil wreken. Met het zicht op GrandiOZo-stad moeten ze nog een laatste hindernis overwinnen.
Maar de vraag is of de Tovenaar ook uitkomst kan bieden als blijkt dat deze heel andere zaken aan zijn hoofd heeft...



Het verhaal was knap geschreven, maar ik vond het stuk iets te lang. 1,5u voor de pauze, nog een dik uur na de pauze, in elke scène een liedje met minstens 4 strofen... Voor mij hoefde het niet, het had misschien zelf meer kracht gehad wanneer het iets korter was.
De spelers en het ensemble hadden een zware taak voor zich om dit 8 voorstellingen vol te houden zonder stemproblemen, stramme spieren en scheurtjes in de kostuums. Toen wij gingen kijken, op zaterdagavond, waren de spelers al toe aan de 6de voorstelling, en de tweede van die dag.

Volgens de spelers was het al de beste voorstelling tot nu toe. En toegegeven, ik als toeschouwer kon het best smaken. Zoals al eerder gezegd had het evengoed korter kunnen zijn, maar het was wel goed.
De rollen werden prima gespeeld en gezongen. Dorothy, 'Dee' voor de vrienden, komt in alles over als het onuitstaanbaar kreng dat ze in het verhaal is. De blikken man is in al zijn bewegingen zou houterig als hij hoort te zijn en de stroman heeft zijn benen en armen nooit helemaal onder controle. Heel goed gedaan. De heksen hebben me verbluft met hun stemmen en ook de schikmadammen gaven een fijn extraatje aan het verhaal.

Als je mij zou vragen of ik het stuk zou aanraden; ja, want het zal je verrassen, maar wees voorbereid, want het duurt lang...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten