woensdag 6 november 2013

Poëzie (workshop deel 1)

Met een bang hartje en alvast doodmoe na een dagje boekenbeurs kom ik toe in het cultureel centrum van Berchem. Ik weet niet goed wat ik moet verwachten, maar sowieso ben ik nieuwsgierig.
De workshop is maar voor een kleine groep, 12 mensen, 4 mannen en 8 vrouwen. Volgeboekt, volgens de coördinator en de docente van dienst wrijft zich alvast in het haar omdat ze dergelijke opkomst niet verwacht had.

We beginnen met een kleine voorstelling van onszelf, waarom we deze cursus volgen. Eerlijk als ik ben, is mijn grootste drijfveer de opdracht vanuit Muzische school. Maar ook moet ik toegeven dat poëzie vaak een fijne verpakking geeft aan een moeilijk onderwerp.

Wanneer we er echt in vliegen, moeten we iemand van de groep interviewen - verder graven dan een standaardinterview - en dan een tekstje schrijven over deze persoon, zodat de groep hem/haar kan leren kennen. Ik weet dat het praten me wel afgaat, maar dan iets op papier zetten is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Met een grappige zin die mijn partner zegt, besluit ik te beginnen. Ik rijm in mijn gedicht en voelde me direct te schools bezig, alsof dat het enige was wat ik kan. Ik schrijf wat bij, links en rechts, doorstreep het weer, en eindig opnieuw met een wit blad. Jeetje, het is moeilijker dan gedacht. Een nieuwe poging gaat beter en uiteindelijk is het tijd om terug naar de grote groep te gaan. Terwijl iedereen zijn stukje voorleest, denk ik steeds, dat van mij is belachelijk, niet goed genoeg en ik begin opnieuw te schrappen en schrijven.
Maar dan is het aan mij, en ik krijg compliment over de helderheid van de tekst en de schwung die erin zit. Trots!

Het gedicht dat over mij geschreven is heb ik ook gekregen, dat zal ik alvast met julile delen.

Lore van Belsele
In prachtige balzalen,
hoepelrokken en middeleeuwen.
Spreekt de naam niet tot de verbeelding?
Lore van Belsele
Een intiem afsluitertje
na een dagje onderwijsje leren,
wandelen met de hond in het park.
Lore van Belsele
Luisteren
om weg te dromen
naar een warme stem. 
Lore van Belsele
Diep kijken  naar
een reflectie van jezelf
een paar prachtige ogen?
 
Charles Janssens

De volgende opdracht zijn zelfportretten, maar niet helemaal van onszelf, we krijgen een aantal keuzemogelijkheden, die we zelf bij elkaar zochten. Een voorwerp, een lichaamsgebaar, een bekend persoon, een gebouw, een kledingstuk, een gerecht, een kleur, etc. En maak nu een zelfportret daarvan. Opnieuw hoor ik het donderen in Keulen. Gelukkig krijgen we van de docent een aantal voorbeelden op papier mee. We werken deze les nog rond de aanzet voor het eerste gedicht en krijgen de rest mee als huiswerk.
Ik heb gekozen voor:
- blauw
- omhelzing
- Marilyn Monroe,
ik ben volop aan het sleutelen, maar als ik tevreden ben, beloof ik minstens eentje op de blog te zetten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten