vrijdag 29 november 2013

En dan nu: Yoga


Ik heb me ingeschreven voor een lessenreeks yoga, vooral voor mezelf, ik ben er al langer in geïnteresseerd en nu is er een kans om kennis te maken. De reeks bestond uit 8 woensdagavonden van 20u tot 21u30. De eerste avond was ik zeer benieuwd en ik was niet teleurgesteld echter een beetje verbaasd, er komt meer bij kijken dan ik dacht. Ik had nooit eerder Yoga gedaan en vond het best wel spannend. Er werd gevraagd om gemakkelijke sportkledij aan te doen en een eigen matje mee te brengen. We waren met twaalf personen. De sessie bestond uit een aantal opwarmingsoefeningen, waardoor het lichaam soepel werd, de lijkhouding (volledige ontspanning), de lichamelijke oefeningen (asana's) en ademhalingsoefeningen (pranayama).


Yoga heeft vooral de bedoeling om  soepelheid te ontwikkelen in lichaam en geest. De spieren worden in de alle richtingen gestrekt en het vet rond de cellen verdwijnt bij het uitvoeren van de yoga-oefeningen. Deze oefeningen combineren met een goede ademhaling stimuleert de bloedsomloop en de uitscheiding van schadelijke stoffen. Daarnaast maakt het je hoofd leeg omdat je aan niets anders denkt dan je ademhaling.


Yoga wordt gepromoot als een ideale manier om te leren ontspannen, want door strekoefeningen en een goede ademhalingstechniek vermindert de lichamelijke spanning.

Doorheen de weken hebben we echt tientallen oefeningen gedaan, maar de zonnegroet is de yoga-oefening die me het meest is bijgebleven. Deze oefening maakt de spieren los en vergroot de lenigheid van het gehele lichaam, ter voorbereiding van de asana’s. Het is een opeenvolging van twaalf houdingen die als een vloeiende oefening worden uitgevoerd. En het is geen lachertje.

Hieronder staat de zonnegroet afgebeeld. Dit heb ik gehaald uit het boek ‘Praktisch yogaboek’, The Sivananda Yoga Centre.



Deze yogasessies waren niet bedoeld voor kinderen. Toch lijkt yoga iets leuks om met kinderen te doen. De kinderen worden er rustig van, ze krijgen controle op hun ademhaling en blijven hun lenigheid behouden. Ik ben dus op zoek gegaan naar een boek waar Yoga met kinderen mogelijk gemaakt wordt. Ik heb een boek gekocht: ‘het Yoga avontuur voor kinderen’ is een praktische verzameling lesideeën gebaseerd op de belevingswereld van kinderen van 4-12 jaar, geïllustreerd met talrijke te keningen. Ik zou dit graag uitproberen tijdens mijn carrousel.



Wat me opvalt aan de sessies die ik gedaan heb, is dat ik het nu al mis. We zijn één woensdagavond verder, waar ik geen Yoga gedaan heb en zonder liegen kan ik zeggen dat ik reeds heb opgezocht waar ik in de buur Yoga kan beoefenen. Ik wil het niet meer loslaten, Of zoals een belangrijke yogafilosofie zegt: EN VAN NU: YOGA
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten